7 | The Jaguar’Shadows, 2009
Ernesto Neto er mest kjent for sine store, omsluttende skulpturer og installasjoner. Og selv om han beskriver seg selv som skulptør, jobber han gjerne med todimensjonale uttrykk. Dette verket er en vegginstallasjon som består av organiske formede mdf-elementer som er kuttet til med laser. Den tekniske prosessen avsløres av den svarte kanten på treverket som viser at treet er svidd av laserstrålene og dermed får en svartbrent overflate.
Selv om verket holdes i flaten gir de biomorfe formene inntrykk av dans og bevegelse. Vi kan tenke på de sensuelle linjene i Jean Arps malerier og skulpturer eller lekenheten i Joan Mirós surrealistiske mesterverk. Disse er bare noen av de kunstneriske forbildene som kan nevnes i forbindelse med utviklingen av Netos kunstnerskap.
I dette verket, som i mange av hans arbeider, ser vi en tendens til å forenkle uttrykket og ta utgangspunkt i demokratiske materialer. Verket består til syvende og sist bare at noen enkle linjer utført i et vanlig bygningsmateriale, men det åpner likevel for en rik fortelling. De utskårne formene kan minne om flekkene i pelsen til en jaguar. Jaguaren er en viktig skikkelse i sør- og mellomamerikansk kultur. Dyret er anerkjent og respektert for sine prestasjoner som jeger og har vært både fryktet og beundret gjennom historien. Det store kattedyret hadde også en viktig rolle i religiøse sammenhenger, og ble brukt av shamanen som en åndelig overgangsfigur.
Det enkle veggarbeidet kan relateres til Netos organiske formspråk og hans bruk av hverdagslige materialer, samtidig som det kan tolkes som en påminnelse om religiøse ritualer som har preget brasiliansk og søramerikansk kultur gjennom århundrer.